Vanliga frågor

Här har vi sammanställt de vanligaste frågorna med svar. Förhoppningsvis hittar du svaret på din fråga här. Annars är du givetvis välkommen att kontakta oss.

Vad är Behandlingspartner?

Vi är en gratis tjänst för dig som vill ha nya behandlingsuppdrag för patienter med värdsoförsäkring hos våra samarbetspartners. Genom att registrera dig kommer du att vara synlig för oss, men även för dina kunder. Vi kan kontinuerligt utvärdera dig för nya behandlingsuppdrag baserat på plats, kompetens och tillgänglighet.

Jag kan inte hitta min klinik?

För att kliniken ska kunna visas i översikten måste den vara registrerad och godkänd av minst en av våra partners. Om du är osäker på om kliniken är registrerad ska du kontakta den som ansvarar för kliniken.

Hur fungerar bokningssystemet?

Online-bokningen för ditt journalsystem gör att vi säkert och enkelt kan boka nya behandlingsuppdrag. Detta förenklar vardagen för alla parter och du som leverantör får beställningar med all nödvändig information inkluderad.

Bokningen aktiveras via din systemleverantör. Det är din systemleverantör som ger oss tillgång till din eller klinikens tidslista.

Om du inte har en integration med oss tidigare måste du registrera en beställning hos din systemleverantör för att få den aktiverad. När systemleverantören bekräftar att alla nödvändiga inställningar har gjorts i ditt system kommer vi att få nödvändig åtkomst.

Hittar du inte ditt system eller vill ha hjälp med integration?

Fler system är på väg och de kommer att meddelas kontinuerligt i översikten. Kontakta gärna din systemleverantör och hör hur långt de har kommit, eller tipsa oss om vilka system vi borde prata om. Du kan nå oss via mejl på info@behandlingspartner.se

Hur får jag betalt för uppdrag?

Våra partners (försäkringsbolag) kräver en elektronisk faktura från dig som leverantör. När du skickar en faktura följer mottagaren den betalningsinformation som har angetts, vilket du enkelt kan följa upp med din bank.

Genom vår faktureringstjänst hanteras all fakturering digitalt med OCR-nummer.

Hur skickar jag en elektronisk faktura?

De flesta skapar och skickar fakturor direkt från sitt journalsystem. Med ditt journalsystem som utgångspunkt behöver du inte registrera timmar eller ytterligare information manuellt.

Våra partners (försäkringsbolag) har krav på ytterligare information i de uppdrag som utförs, som tas hand om när du fakturerar från ditt journalsystem. Om du fakturerar från ett annat system kan du behöva ange ytterligare information manuellt eller använda en alternativ lösning.

Vad innebär faktura-validering?

Fakturor till kliniker i Behandlingspartner valideras automatiskt. En kontroll görs för att säkerställa att all nödvändig information ingår och att den ligger inom uppdragets täckning.

I händelse av avvikelse eller avslag skickas ett e-postmeddelande till det företag som utfärdat fakturan. Meddelandet skickas till den e-postadress som anges under allmän information.

Våra partners (försäkringsbolag) har olika frekvenser för fakturavalidering, men du som leverantör bör under normala omständigheter kunna förvänta dig återkoppling inom två arbetsdagar om eventuella avvikelser eller avslag.

Vad är Accesspunkt?

En accesspunkt säkerställer att dina elektroniska dokument når rätt mottagare digitalt och att dokumenten innehåller all nödvändig information. Vissa accesspunkt ger också validering och konvertering så att endast godkända dokument når mottagarens inkorg.

Alla system som producerar eller tar emot elektroniska fakturor är anslutna till en accesspunkt, antingen integrerade i systemet eller som en integration där kunden måste underteckna sitt eget avtal.

Vad är CaseID?

CaseID är en unik referens för för kvalitetsäkring av uppdrag:

  • Säkerställer anonym behandling enligt dataskyddsförordningen GDPR
  • Följer hela processen till slutet av behandlingsförloppet
  • SKontroll av behandlingsförloppet som förhindrar överfakturering